Parowóz to przełomowy wynalazek XIX w. Dzięki niemu wygodne podróżowanie stało się dostępne dla wszystkich. Trudno już zobaczyć buchającą parą lokomotywę i umorusanego palacza wyglądającego przez okno parowozu. Wiele dworców zburzono, wiele torów zarosło trawą. Podróż parowozem do czasów XX-lecia międzywojennego można przeżyć z albumem "Przedwojenne koleje. Najpiękniejsze fotografie" (Wydawnictwo RM)
Przedwojenne koleje 9
zobacz zdjęcia
Przedwojenne koleje
Parowóz to przełomowy wynalazek XIX w. Dzięki niemu wygodne podróżowanie stało się dostępne dla wszystkich. Trudno już zobaczyć buchającą parą lokomotywę i umorusanego palacza wyglądającego przez okno parowozu. Wiele dworców zburzono, wiele torów zarosło trawą. Podróż parowozem do czasów XX-lecia międzywojennego można przeżyć z albumem "Przedwojenne koleje. Najpiękniejsze fotografie" (Wydawnictwo RM)
1 / 9
Budynek dworca kolejowego w Gdańsku, początek XX w. Otwarcie pierwszej linii kolejowej w Gdańsku odbyło się 5 sierpnia 1852 r. w obecności króla Prus, Fryderyka Wilhelma IV. W końcu XIX w. wybudowano dworzec w stylu renesansowym
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
2 / 9
Most kolejowy w Bogumiłowicach połączył brzegi Dunajca w 1864 r. Na zdjęciu ponowne otwarcie przeprawy po katastrofalnej powodzi w 1934 r.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
3 / 9
Pasażerowie na drezynie, w głębi budynek stacji Woronienka (okręg stanisławowski, gmina Jabłonica), 1904 r. Stacja w Woronience powstała w 1884 r., kiedy oddano do użytku odcinek kolejowy łączący Stanisławów z tą miejscowością.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
4 / 9
Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów rozpoczęła produkcję 19 czerwca 1920 r. Zajmowała się przede wszystkim remontem parowozów zniszczonych podczas działań wojennych, ale przez 15 lat działalności fabryki wyprodukowała też ponad 300 lokomotyw.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
5 / 9
Wnętrze hali produkcyjnej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce, potocznie nazywana Fablokiem, została założona przez prywatną spółkę akcyjną w 1920 r.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
6 / 9
Wagon sypialny kursujący na trasie Warszawa–Wiedeń. Widoczny napis „...Internationale des Wagon-Lits et des Grands Express Europeens”. Lata trzydzieste XX w.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
7 / 9
Wnętrze wagonu salonowego. Oprócz widocznego na zdjęciu dużego salonu w wagonie znajdowały się przedziały sypialne, kuchnia i łazienka z wanną. Wagonami tego typu jeździli najważniejsi urzędnicy państwowi.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
8 / 9
Uczestnicy łowów na niedźwiedzie w nadleśnictwie Sołotwina w lasach należących do hrabiego Adama Zdzisława Zamoyskiego, jadący kolejką wąskotorową na miejsce polowania. Fotografia ze stycznia 1931 r.
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM
9 / 9
Okładka książki „Przedwojenne koleje. Najpiękniejsze fotografie” Łucjana Madziara. Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa RM
Źródło: INTERIA.PL
Autor: Wydawnictwo RM