1 sierpnia 1972 r. Jelcz kupił licencję na Berliety
Autobusy francuskiej konstrukcji na stałe zagościły na polskich ulicach. Ich produkcja pod nazwą Jelcz-Berliet PR100/Jelcz PR100 miała miejsce w Jelczańskich Zakładach Samochodowych.
Zanim zdecydowano się na zakup licencji na autobus miejski z francuskich zakładów Berliet, przeprowadzono rozmowy z innymi oferentami z Japonii, Włoch, Niemiec i Węgier. Poza negocjacjami, miały miejsce próbne jazdy autobusów po polskich drogach i w polskich warunkach.
Ofertę firmy Berliet uznano za najkorzystniejszą pod względem finansowym i technicznym. Trzeba również nadmienić, że w 1972 roku francuskie autobusy były bardzo nowatorską konstrukcją o nowoczesnym wyglądzie. Berliet wyróżniał się kanciastym nadwoziem, dużymi oknami i szerokimi drzwiami.
Umowę o współpracy podpisali minister handlu zagranicznego Tadeusz Olechowski, przedstawiciel Pol-Motu, ambasador francuski w Polsce Augustin Jordan oraz przedstawiciele Berliet z Lyonu. Pierwsze autobusy zjechały z linii jelczańskiej fabryki jeszcze w 1972 roku.
"Szybko okazało się, że autobusy te nie są dostosowane do polskich warunków drogowych i przeciążenia pasażerami" - czytamy w "Kartkach z PRL".