​11 grudnia 1866 r. Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy tramwaj konny

Linia nazywana "Żelazną Drogą Konną" łączyła dworzec Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej z dworcem Kolei Petersburskiej. Koncesję na budowę linii tramwajowej wydał rząd carski Towarzystwu Kolei Żelaznych Rosyjskich. Budowę powierzono Towarzystwu Drogi Żelaznej Warszawsko-Petersburskiej. Powstała linia jednotorowa, z mijankami i odgałęzieniami, o łącznej długości 7600 metrów.

Trasa między dworcami przebiegała przez Aleje Jerozolimskie, Marszałkowską, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Nowy Zjazd i most drogowy na Wiśle do Dworca Petersburskiego - w sumie - 4446 metrów. Odnoga do stacji kolei terespolskiej liczyła 1165 metrów a odnoga prowadząca do Wisły - 386 metrów. Na stacji kolei petersburskiej przygotowano także drogi zapasowe o długości ponad 1 km. Tramwaj konny przewoził podróżnych i towary między dworcami a także jako tramwaj miejski obsługiwał trasę: Dworzec Wiedeński - kościół św. Anny.

Na linii kursowały cztery wagony pochodzące z fabryki "Skandia" w Kopenhadze, warszawianie nazwali je "ropuchami". Każdy wagon, pomalowany na czerwono, miał konstrukcję stalowo-drewnianą i ważył 2293 kg. Ciągnęły go dwa konie - zaprzęg można było podczepić z obu stron - w zależności od potrzeb. Wagon mógł pomieścić ok. 35 osób siedzących wewnątrz wozu, na ławkach na dachu oraz, w wypadku tłoku, na pomostach. Na dachu wagonu umieszczony był duży reflektor, skierowany w kierunku jazdy.

Reklama

Tramwaj odjeżdżał z głównej stacji na Krakowskim Przedmieściu sprzed gmachu Resursy Obywatelskiej co pół godziny na Pragę i do Dworca Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Było to także miejsce przesiadki do wozu jadącego od placu Zygmunta do stacji Kolei Petersburskiej.

W 1881 roku belgijska firma "Societe Generale de Tramways Varsoviens" na zlecenie władz Warszawy uruchomiła miejską linię tramwajową przeznaczoną do przewozu pasażerów. Tramwaje kursowały w godzinach 7.30 - 22.

Pod koniec 1883 roku sieć tramwajowa w Warszawie liczyła 22 km długości i 80 tramwajów obsługujących 11 linii a w 1899 roku cała sieć licząca wtedy 30 km i 234 tramwajów obsługujących 17 linii, została wykupiona przez miasto.

W 1908 roku na trasę wyruszył pierwszy tramwaj elektryczny.

AS

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy