19 grudnia 1934 r. Wodowanie transatlantyku MS Józef Piłsudski

MS Józef Piłsudski był jednym z dwóch transatlantyków zamówionych przez rząd RP we Włoszech (drugim był bliźniaczy MS Batory). Trudności finansowe spowodowały, że zapłacono za nie rządowi włoskiemu... pięcioletnimi dostawami węgla.

Statek (o tonażu 14 287 BRT) zbudowano w stoczni Monfalcone w Trieście. Posiadał siedem pokładów i 796 miejsc pasażerskich (46 w pierwszej klasie, 370 w klasie turystycznej i 400 w klasie trzeciej). Na statku był garaż dla 18 samochodów, bezpieczeństwo pasażerom zapewniał system przeciwpożarowy i czternaście szalup ratunkowych. Pasażerowie mieli do dyspozycji m.in. salon z parkietem tanecznym, basen z salą gimnastyczną czy salę zabaw dla dzieci. W reprezentacyjnym hallu wisiał duży portret Józefa Piłsudskiego. Statek rozwijał prędkość 18 węzłów. Załoga liczyła 350 osób.

Reklama

Na dziobie statku umieszczono insygnia marszałkowskie i stylizowaną odznakę I Brygady "Za wierną służbę", nawiązujące do patrona transatlantyku. Matką chrzestną statku została Wanda Pełczyńska, kurierka I brygady legionów, posłanka na sejm RP, odznaczona krzyżem Virtuti Militari.

MS Józef Piłsudski miał być pływającą wizytówką Polski, dlatego też jakkolwiek wyposażenie techniczne sprowadzono z zagranicy to wnętrza projektowali Polacy. Powołano nawet w tym celu podkomisję artystyczną na czele której stanął artysta, projektujący sztukę użytkową Wojciech Jastrzębowski.

W pierwszy rejs przez Atlantyk MS Józef Piłsudski wypłynął 15 września 1935 roku, dowodził nim wówczas kapitan Mamert Stankiewicz a I oficerem był Karol Olgierd Borchardt. Wejście do portu w Nowym Jorku wypadło bardzo okazale: "Nad statkiem unosiły się samoloty, które wlokły za sobą wstęgę z wypisanym powitaniem »Welcome PILSUDSKI«. Rzucano z samolotów kwiaty. Obok płynęły dwa duże statki rzeczne, na których nie było wolnego miejsca, tak były przepełnione publicznością" - wspominał kapitan Stankiewicz.

Do 1939 roku statek odbywał regularne rejsy. Wybuch II wojny światowej zastał transatlantyk w drodze powrotnej do kraju z Nowego Jorku. MS Józef Piłsudski zawinął do Newcastle w Anglii, gdzie przerobiono go na transportowiec do przewożenia żołnierzy. Już w nowej roli, 25 listopada 1939 roku, statek ruszył w rejs do Nowej Zelandii. Następnego dnia statek zatonął, prawdopodobnie wszedł na minę lub został storpedowany przez niemiecką łódź podwodną.

AS

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy