2 stycznia 1951 r. Powstanie przedsiębiorstwa żeglugowego Polskie Linie Oceaniczne

Polskie Linie Oceaniczne stały się w czasach PRL znaczącym uczestnikiem światowego rynku żeglugowego. U szczytu potęgi gdyński armator dysponował flotą 176 jednostek o tonażu ponad 1,2 mln DWT.

Polskie Linie Oceaniczne stały się w czasach PRL znaczącym uczestnikiem światowego rynku żeglugowego. U szczytu potęgi gdyński armator dysponował flotą 176 jednostek o tonażu ponad 1,2 mln DWT.

Na powstałe 2 stycznia 1951 r. Polskie Linie Oceaniczne składały się trzy upaństwowione przedsiębiorstwa żeglugowe.

Istniejące od 1928 r. Polsko-Brytyjskie Towarzystwo Okrętowe "Polbryt" u zarania swojej działalności nastawione było na obsługę emigracji, która w 20-leciu międzywojennym opuszczała kraj, szukając przyszłości za Oceanem. Po wojnie do kraju wróciły tylko trzy statki tego armatora.

Pierwszą firmą powstałą w II RP dla obsługi transportu morskiego była Żegluga Polska. Powołana na przełomie 1926/27 r., z inicjatywy inż. Juliusza Rummla (który należał również do inicjatorów "Polbrytu"), rozpoczęła działalność przedsiębiorstwo państwowe, by w 1932 r. przekształcić się w spółkę akcyjną. Żegluga Polska obsługiwała głównie rejsy bałtyckie.

Reklama

Trzecim składnikiem PLO stała się słynna przed wojną Gdynia-America Line (GAL), której transatlantyki "Batory", "Piłsudski", "Chrobry", czy "Sobieski" prowadziły przewozy pasażerskie z Gdyni do Nowego Jorku, do Ameryki Południowej, Hajfy i Konstancy.

W chwili powstania państwowe PLO dysponowały flotą 43 statków o nośności 200 tys. DWT., zaczynając od obsługi linii bałtyckich, tras na Bliski i Daleki Wschód oraz do Ameryki Południowej. Po 10 latach działalności PLO powiększyło flotę o 63 jednostki, a tonaż wzrósł do 440 tys. DWT. W  końcu dekady lat 60. jeszcze się podwoił, przekraczając 800 tys. DWT.

W 1969 r. flagowy transatlantyk m/s "Batory" zastąpiony został jednostką zakupioną w Holandii, która otrzymała nazwę "Stefan Batory". Epopeja tego statku trwała do 1988 r., kiedy PLO wycofały go z eksploatacji, kończąc tym samym własna historię oceanicznej żeglugi pasażerskiej.

Zanim do tego doszło, na przełomie lat 70. i 80. gdyński armator znalazł się u szczytu swoich możliwości, zatrudniając 10 tys. osób i przewożąc ponad 5 mln ton ładunków rocznie.

PLO do przewozu ładunków eksploatowały różnego typu statki, m.in. drobnicowce, kontenerowce, semikontenerowce, jednostki typu ro-ro. Obsługiwania sieć linii żeglugowych obejmowała cały świat, wkraczając do Ameryki Północnej, w tym na Wielkie Jeziora, do Australii, czy do wielu krajów Dalekiego Wschodu. Armator zarządzał też przez pewien czas przewozami promowymi.

Lata 90. oznaczały dla PLO zapaść w działalności i znaczne ograniczenie floty i operacji żeglugowych. W 1996 r. firma została podzielona na sześć spółek. W 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe stało się spółką akcyjną.

NH

Czytaj także o innych wydarzeniach:

3 stycznia 1965 r. Powstaje zespół "Czerwone Gitary"

2 stycznia 1957 r. Decyzja o utworzeniu partyjnego tygodnika "Polityka"

1 stycznia 1944 r. Powstaje samozwańcza Krajowa Rada Narodowa

1 stycznia 1988 r. Koniec zagłuszania Radia Wolna Europa w PRL

31 grudnia 1978 r. Początek zimy stulecia

31 grudnia 1944 r. PKWN został przekształcony w Rząd Tymczasowy Rzeczypospolitej Polskiej


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy