21 grudnia 1958 r. Powstaje Ośrodek Badania Opinii Publicznej
Najstarszy instytut badań opinii społecznej w Polsce powstał z inicjatywy Włodzimierza Sokorskiego, pierwszego przewodniczącego Radiokomitetu.
Pomysł utworzenia takiej placówki zrodził się w Biurze Listów działającym przy Polskim Radiu, gdzie pracowała grupa socjologów, a wśród nich Czesław Czapów, związany z Klubem Krzywego Koła, który był autorem koncepcji zmian. Prowadzono tam analizę listów nadsyłanych przez szukających pomocy w rozwiązywaniu swoich problemów słuchaczy.
Najpierw powołano Redakcję Badania Opinii Publicznej przy Biurze Listów, ale już od grudnia zaczął funkcjonować jako samodzielna placówka - Ośrodek Badania Opinii Publicznej. Była to pierwsza tego typu firma badawcza w Europie Środkowo-Wschodniej.
Pierwsze w Polsce badanie marketingowe dotyczyło nasycenia rynku radioodbiorników i planowanych zakupów i wykonano je w 1963 r. dla Zakładów Radiowych im. Róży Luksemburg. Wynikało z niego, że 51 proc. respondentów kupiłoby najchętniej radioodbiornik z drewnianą skrzynką, a 18 proc. wolało radio z plastikową.
Z badania znajomości marek, podczas pierwszego sondażu w 1971 r., wynikało, że najwięcej - 59 proc. ankietowanych - kojarzyło nazwę CPN.
"Z badań wyłania się obraz ludzi zmęczonych kłopotami dnia codziennego, spragnionych spokoju i życia na przyzwoitym poziomie; ludzi, którzy szczęście rodzinne przedkładają nad inne dążenia (...)" - pisała socjolog Janina Sobczak.
Po połączeniu z Biurem Studiów i Ocen Programowych OBOP zajmował się przede wszystkim badaniami mediów.
Zasadnicze zmiany w funkcjonowaniu OBOP nastąpiły po roku 1989. Zarząd TVP (do której należał wówczas OBOP) zdecydował o prywatyzacji firmy. OBOP zaczął działać jako spółka z o.o., w której telewizja miała 100 proc. udziałów. W 1998 r. nastąpiła sprzedaż 60 proc. udziałów brytyjskiej firmie Taylor Nelson Sofres.
AS
źródło: Janina Sobczak "Polski Gallup" - powstanie i pionierskie lata Ośrodka Badania Opinii Publicznej, "Kultura i Społeczeństwo", 1999.