30 grudnia 1980 r. SS „Sołdek” ostatni raz zawinął do portu
Na masowcu SS "Sołdek", pierwszym statku zbudowanym całkowicie w Polsce po II wojnie światowej, opuszczono banderę. Tym samym parowiec zakończył swoją morską historię.
Projekt statku, parowego masowca, B - 30 opracował zespół inż. Henryka Giełdzika, a dokumentację warsztatową francuska stocznia Normand. Budową statku kierował inż. Jerzy Doerffer. W stoczni, w latach 1949-1954 zbudowano 29 podobnych rudowęglowców, z których 24 trafiły do ZSRR.
SS "Sołdek" zwodowany został w 1948 roku w Stoczni Gdańskiej na zamówienie firmy Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. Pierwszy nit zakuł minister żeglugi Adam Rapacki a blachy poświęcił ksiądz kapucyn z kościoła św. Jakuba w Gdańsku.
Statek nazwę otrzymał od nazwiska przodownika pracy - trasera, Stanisława Sołdka. Matką chrzestną jednostki została jego żona Helena Sołdkowa.
W dziewiczy rejs z Gdańska do Szczecina (Wały Chrobrego) wyruszył 22 października 1949 roku, natomiast z ładunkiem (2200 ton węgla) wypłynął do Gandawy w Belgii. Pierwszym kapitanem był Zbigniew Rybiański, absolwent Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie z 1930 roku. Od zwodowania "Sołdek" odbył 1476 rejsów morskich, przewiózł ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy, zawijając do ponad 60 portów.
Po ostatnim rejsie (ze Szczecina do duńskiego portu Odensee), 31 latach i 65 dniach służby, nie trafił na złom, lecz został w Szczecinie, gdzie miał pełnić funkcję pływającego muzeum polskiej floty oraz przemysłu okrętowego.
Jednak dopiero przejęcie w 1981 roku przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, umożliwiło realizację tego pomysłu. Od 1985 roku SS "Sołdek", jako statek muzeum, cumuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianka (początkowo przy nabrzeżu Motławy).
AS