30 grudnia 1980 r. SS „Sołdek” ostatni raz zawinął do portu

Na masowcu SS "Sołdek", pierwszym statku zbudowanym całkowicie w Polsce po II wojnie światowej, opuszczono banderę. Tym samym parowiec zakończył swoją morską historię.

Projekt statku, parowego masowca, B - 30 opracował zespół inż. Henryka Giełdzika, a dokumentację warsztatową francuska stocznia Normand. Budową statku kierował inż. Jerzy Doerffer. W stoczni, w latach 1949-1954 zbudowano 29 podobnych rudowęglowców, z których 24 trafiły do ZSRR.

SS "Sołdek" zwodowany został w 1948 roku w Stoczni Gdańskiej na zamówienie firmy Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. Pierwszy nit zakuł minister żeglugi Adam Rapacki a blachy poświęcił ksiądz kapucyn z kościoła św. Jakuba w Gdańsku.

Reklama

Statek nazwę otrzymał od nazwiska przodownika pracy - trasera, Stanisława Sołdka. Matką chrzestną jednostki została jego żona Helena Sołdkowa.

W dziewiczy rejs z Gdańska do Szczecina (Wały Chrobrego) wyruszył 22 października 1949 roku, natomiast z ładunkiem (2200 ton węgla) wypłynął do Gandawy w Belgii. Pierwszym kapitanem był Zbigniew Rybiański, absolwent Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie z 1930 roku. Od zwodowania "Sołdek" odbył 1476 rejsów morskich, przewiózł ponad 3,5 miliona ton węgla i rudy, zawijając do ponad 60 portów.

Po ostatnim rejsie (ze Szczecina do duńskiego portu Odensee), 31 latach i 65 dniach służby, nie trafił na złom, lecz został w Szczecinie, gdzie miał pełnić funkcję pływającego muzeum polskiej floty oraz przemysłu okrętowego.

Jednak dopiero przejęcie w 1981 roku przez Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku, umożliwiło realizację tego pomysłu. Od 1985 roku SS "Sołdek", jako statek muzeum, cumuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianka (początkowo przy nabrzeżu Motławy).

AS

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy