8 maja 1933 r. Lot Stanisława Skarżyńskiego nad Atlantykiem
Prawie w całkowitej tajemnicy kapitan Stanisław Skarżyński podjął próbę przelotu nad Atlantykiem. Polski pilot dokonał tego na małym turystycznym samolocie RWD-5 bis.
Przed wyczynem kapitana Skarżyńskiego polskie próby pokonania Atlantyku kończyły się niepowodzeniem bądź tragedią, jak ta Ludwika Idzikowskiego, który zginął w czasie przelotu nad oceanem. Z tego powodu polskie władze oficjalnie zabroniły pilotom lotów do Ameryki.
Z tego powodu Skarżyński musiał utrzymać plan pokonania oceanu w tajemnicy. Oficjalnie miał pobić rekord odległości, lecąc z Polski do Afryki i z powrotem. Jednak w Saint Louis w Senegalu przekazał komisarzowi sportowemu, że zamierza pokonać Atlantyk.
Trzeba zaznaczyć, że Skarżyński sumiennie przygotował się do lotu. Przede wszystkim przebudował niewielki RWD-5 bis, wzmacniając silnik maszyny. Na miejscu pasażera i na skrzydłach samolotu umieścił dodatkowe zbiorniki paliwa. Pilot zrezygnował również z obciążenia samolotu radiem, urządzeniami nawigacyjnymi czy nawet spadochronem. Jak twierdził, w przypadku awarii nad oceanem spadochron i tak by na wiele mu się nie przydał. Wymontowane zostały również łódź ratunkowa i kapok.
Ułańską fantazję pilota symbolizował również strój. Skarżyński wsiadł bowiem do RWD-5 bis nie w kombinezonie i hełmie, ale w... garniturze i kapeluszu.
Polak wystartował z lotniska w Saint Louis 7 maja o godzinie 23. Jak przekonywał, chciał wylądować w brazylijskim Maceio rankiem czasu lokalnego. Udało się. Lot trwał w sumie 20 godzin i 30 minut, z czego Skarżyński ponad 17 godzin spędził nad Atlantykiem. Lot utrudniały mu burze oraz problemy z silnikiem.
Co ciekawe, w Brazylii początkowo nikt nie wierzył w zapewnienia Polaka, że właśnie pokonał Atlantyk. Dopiero po otrzymaniu depesz z Afryki doceniono wyczyn Skarżyńskiego, który wynikiem 3582 km ustanowił międzynarodowy rekord odległości w klasie II samolotów turystycznych o masie własnej do 450 kg. W 1936 roku został za to uhonorowany przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) Medalem Bleriota, przyznawanym za duże rekordowe osiągnięcia w dziedzinie lekkiego lotnictwa. RWD-5bis jest też najmniejszym samolotem, jaki kiedykolwiek przeleciał Atlantyk.
Pomimo "konspiracyjnego" charakteru lotu, Skarżyński został doceniony również w ojczyźnie, gdzie awansowano go na majora i odznaczono Krzyżem Oficerskim Polonia Restituta. Z duma podkreślano, że pilot pokonał Atlantyk na polskiej maszynie RWD-5 bis.