80. rocznica uruchomienia kolejki na Kasprowy Wierch
Jedna z największych atrakcji turystycznych w Polsce obchodzi dziś 80. rocznicę. Kolejka na Kasprowy Wierch od dziesięcioleci przyciąga polskich i zagranicznych turystów. Powstawała w latach 1935-1936. Ostatecznie inwestycja została oddana do użytku 15 marca 1936 roku.
Pomysł wybudowania kolejki pojawił się w 1934 roku, ale największą przeszkodą inwestycji był brak środków.
Pomysł udało się jednak zrealizować dzięki wsparciu ówczesnego wiceministra komunikacji inż. Andrzej Bobkowski.
W 1935 roku powstała państwowa spółka "Linkolkasprowy". Jej celem było zbudowanie kolei na Kasprowy Wierch.
Budowa kolejki przebiegała w ekspresowym tempie. Roboty w terenie rozpoczęto 1 sierpnia 1935 roku.
Prace trwały niezwykle krótko - niecałe 7 miesięcy.
Koszt budowy kolejki wyniósł około 3,5 mln przedwojennych złotych.
W 1936 roku kolejka na Kasprowy Wierch była trzecią najdłuższą koleją linową na świecie i piątą pod względem pokonywanej wysokości.
Najtrudniejszym etapem prac była budowa stacji na szczycie Kasprowego Wierchu.
Wysokość prawie 2000 m. n.p.m., mroźny wiatr oraz zbliżająca się zima nie sprzyjały pracom betoniarskim czy murarskim.
Długość trasy kolejki wynosi 4261 metrów, a podróż na szczyt trwa około 20 minut.
Trasa kolejki dzieli się na dwa niezależne odcinki.
Pierwszy z Kuźnic (1028 m. n.p.m.) na Myślenickie Turnie (1352 m. n.p.m.) i drugi z Turni na Kasprowy Wierch (1959 m. n.p.m.).
Pierwszy wagonik dojechał na Kasprowy Wierch 15 marca 1936 roku.
W ten dzień nastąpiło oficjalne otwarcie kolejki. Podczas uroczystości przemawiał ks. Piotr Niezgoda.
Według szacunków kolej na Kasprowy Wierch przewiozła już prawie 45 milionów osób.
Przy budowie pracowało 600, a w szczytowym momencie nawet 1000 osób.
M.in. za sprawą kolejki Zakopane stało się jednym z pięciu najważniejszych ośrodków narciarskich w Europie.
Ruch pasażerski na Kasprowy Wierch odbywa się wahadłowo przy pomocy wagoników.