Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice. 50 lat – 32 miliony pasażerów

Początki lotnictwa w Krakowie sięgają czasów Austro-Węgier. Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu Kraków - Balice im. Jana Pawła II stuknęło "zaledwie" pół wieku.

Kraków swoje pierwsze lotnisko w Rakowicach zawdzięcza rozwojowi lotnictwa Austro-Węgier. Funkcjonowało ono od 1912 do 1963 roku.

Przed II wojną światową wielkością i standardem krakowski port lotniczy ustępował jedynie Warszawie.

W czasie okupacji  lotnisko w Rakowicach-Czyżynach zyskało status głównego lotniska Generalnego Gubernatorstwa. Pod koniec wojny wycofujące się z miasta oddziały niemieckie wysadziły zabudowania lotniska i zniszczyły infrastrukturę lotniczą.

Po  wyzwoleniu Krakowa, przystąpiono do odbudowy lotniska, jednak do końca lat 50. prezentowało się ono bardzo skromnie.  W związku z rozbudową Nowej Huty, 15 października 1963 r. lotnisko Rakowice-Czyżyny zostało zamknięte, choć sześć lat wcześniej  przeprowadzono jego modernizację.

Ówczesne władze zadecydowały o uruchomieniu lotniska cywilnego w podkrakowskich Balicach, 11 km na zachód od centrum Krakowa, na terenie należącym przed wojną do księcia Hieronima Radziwiłła. W czasie wojny Niemcy mieli tu lotnisko polowe, a od 1955 roku działało lotnisko wojskowe.

Reklama

Na początku 1964 r. w Balicach ruszyły prace budowlane. 29 lutego 1964 r. wylądował tu pierwszy samolot pasażerski z Warszawy. Prace nad przystosowaniem lotniska do ruchu cywilnego trwały do 1967 roku. Podczas budowy zaimprowizowana infrastruktura dla pasażerów mieściła się w nieistniejącym już budynku administracyjnym.

Lata 70. to kolejne inwestycje w infrastrukturę lotniskową - wydłużenie pasa startowego o 400 m, budowa drogi kołowania, instalacja świateł dużej intensywności typu "Calvert" i oświetlenia płyty postojowej dla samolotów, a także budowa strażnicy przeciwpożarowej.

W latach  70. większość podróżnych stanowili przedstawiciele władzy rożnego szczebla i zaufani ludzie systemu. Niezbyt duży ruch pasażerski  na początku lat 80. XX wieku - na skutek stanu wojennego - spadł jeszcze bardziej. W 1982 roku liczba pasażerów na krakowskim lotnisku wynosiła 93 tys., czyli o połowę mniej niż w latach poprzednich.

W 1989 roku rozpoczęła się budowa dworca lotniczego, przystosowanego do obsługi ruchu międzynarodowego. Istniejący do dziś obiekt był w kolejnych latach modernizowany i rozbudowywany.

W połowie lat 90. konieczny był generalny remont drogi startowej. W związku z tymi pracami, przez ponad pół roku lotnisko było zamknięte dla samolotów rejsowych i czarterowych.

Po remoncie krakowskie lotnisko standardem ustępowało już tylko lotnisku w Warszawie.

W 1996 r. lotnisko w Balicach przyjęło ok. 200 tys. pasażerów w ruchu krajowym i zagranicznym, wysuwając się na pierwsze miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce. Gwałtowny wzrost liczby pasażerów nastąpił wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i  uruchomieniem połączeń przez tanie linie lotnicze. W r. 2003 lotnisko obsłużyło 593 tys. osób, w r. 2004 841 tys., a w r. 2005 już 1 586 tys.  Rok później było to 2 367 tys.

W 2007 r. po raz pierwszy przekroczono liczbę  3 mln obsłużonych pasażerów.
 

Ważne daty MPL Kraków - Balice:

29 lutego 1964 r., godz. 9.30. - pierwszy rejs pasażerski z Warszawy;

16 września 1966 r. - pierwsza zagraniczna wizyta głowy państwa, Szachinszacha Iranu Mohammeda Rezy Pahlawi z małżonką Farah Pahlawi;

10 grudnia 1966 r. - oddanie do użytku nowoczesnego pawilonu dworca pasażerskiego;

1971 r. - półroczny remont pasa startowego;

1989 r. - rozpoczęcie budowy dworca lotniczego;

Styczeń 1993 r. - zakończenie pierwszego etapu budowy nowego terminalu międzynarodowego;

Kwiecień 1995 r. - rozpoczęcie generalnego remontu drogi startowej wraz z jej wydłużeniem o 150 metrów;

Listopad 1995 r. - oddanie do użytku drogi startowej i całości terminala pasażerskiego wraz z uroczystym poświęceniem i nadaniem Portowi Lotniczemu Kraków-Balice imienia Jana Pawła II;

1996 r. - wyremontowane zostały drogi kołowania. Krakowskie lotnisko zyskało również większą płytę postojową dla samolotów;

5 lipca 1996 r. - zawiązanie spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice Sp. z o. o., której udziałowcami - założycielami są: Skarb Państwa - reprezentowany przez wojewodę krakowskiego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Gmina Miasta Krakowa i Gmina Zabierzów;

Grudzień 1997 r. - pierwszy rejs transatlantycki - boeing 767 ze Stanów Zjednoczonych;

Kwiecień 1998 r. - lądowanie boeinga 747-400 (Jumbo Jet) izraelskich linii lotniczych El Al;

1998 r. - uruchomienie bezpośredniego połączenia transatlantyckiego;

Grudzień 1999 r. - rozpoczęcie prac przy rozbudowie terminala pasażerskiego;

Styczeń  2002 r. - otwarcie nowego modułu terminala pasażerskiego;

Grudzień 2003 r. - oddanie do użytku nowej części płyty postojowej dla samolotów. Całkowita powierzchnia po rozbudowie to 92 000 mkw.;

Październik 2004 r. - inauguracja lotów przez tanie linie lotnicze EasyJet;

Maj 2006 r.  - rozpoczęcie kursowania szynobusu ze stacji Kraków Główny;

Październik 2005 r. - inauguracja połączeń Ryanaira (Londyn);

Marzec 2010 r. - otwarcie parkingu wielopoziomowy, naprzeciwko budynku terminalu międzynarodowego;

Listopad 2010 r. - zakończenie prac związanych z budową łącznika pomiędzy płytą postojową, a drogą startów i lądowań;

Kwiecień 2012 r. - uruchomienie połączenia z Moskwą;

Kwiecień 2013 r. - otwarcie bazy irlandzkiej linii lotniczej Ryanair.

(Informacje pochodzą z książki Krzysztofa Sojki "Historia krakowskiego lotniska", wydanej z okazji 50-lecia portu lotniczego)


materiały prasowe
Dowiedz się więcej na temat: Kraków
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy