Prototyp 1,2. Ten samochód miał zastąpić Polskiego Fiata 125p
Na przełomie lat 70. i 80. coraz liczniej zaczęły pojawiać się sygnały i opinie wygłaszane publicznie, że Polski Fiat 125p starzeje się i przydałby się jego nowocześniejszy następca.
Szerszy rozwój tej idei hamował jednak ciągle ogromny popyt na te samochody, znacznie przewyższający podaż.
Polscy inżynierowie związani z motoryzacją głosili konieczność daleko idących zmian lub chociaż bardzo zaawansowanych modernizacji. Fabryka też przytakiwała takim twierdzeniom, lecz opieszale działała w kierunku ich realizacji.
Nie było w ich interesie robienie "rewolucji" na taśmie produkcyjnej, skoro towar, który produkowali, sprzedawał się jak świeże bułeczki, a zamówień było zawsze na 2-3 lata w przód.
Trzeba było jednak iść ku nowemu lub chociaż stwarzać takie wrażenie.
Ośrodek Badawczo Rozwojowy Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie, wspólnie z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, rozpoczęły w 1981 roku prace nad nowym samochodem, planowanym na następcę Polskiego Fiata 125p. Projektowany pojazd nazwano roboczo "1,2", gdyż jednym z założeń było zastosowanie w wersji podstawowej silnika o pojemności skokowej 1200 cm³.
Po roku w halach PIMOT-u powstał pierwszy egzemplarz przedprototypowy. To pozornie szybkie tempo spowodowane było faktem, że nie tworzono pojazdu od zera, lecz oparto się w dużej mierze na pojeździe już istniejącym na rynku.
Zastosowano płytę podłogową stosowaną w fiatach ritmo wraz z układem przeniesienia napędu i przednim zawieszeniem, gdyż znakomicie pasowało to do założeń konstrukcyjnych. We własnym zakresie zbudowano karoserię oraz kilkanaście innych elementów (układów) tego prototypu.
Po pewnym czasie projekt utknął w martwym punkcie, co spowodowane było wieloma przyczynami, których należałoby szukać w ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej oraz podupadającej gospodarce kraju.
Na początku lat 80., niezmiernie wówczas popularny telewizyjny program naukowy "Sonda" poświęcił dwa odcinki prototypowi samochodu "1,2". Twórcy "Sondy" - Zdzisław Kamiński i Andrzej Kurek - przy współpracy PIMOT-u, wnikliwie przedstawili ten pojazd oraz jego założenia konstrukcyjne.
Zobacz prototyp 1,2 (4:20 min filmu):
Tomasz Szczerbicki